ואתם משלמים למנקה בבניין שכר מינימום?

נחסמתי כבר בכל מקום: בלי השיתוף שלך כעת - אין לנו סיכוי!

בסדרה:

ההסתדרות היא מקור השחיתות והכשל של שוק העבודה

למטה, תמצאו את הטורים הנוספים בסדרה

 

וכן שלל סרטונים מקוריים בנושאי מגדר, עבודה, הורות, דייטינג, זוגיות, רומנטיקה
[מאוד פרובלמטיים – לא לפתיתי שלג]

 

כל פרק הוא טור עצמאי העומד בפני עצמו
כך שניתן להיתרם וליהנות ממנו, גם ללא קשר לשאר

שנייה לפני, הנה כמה מילים שיתנו הקשר לסדרה כולה, ולפרק הנוכחי:

 הטורים הם מן התקופה בה כתבתי בגלובס וב-וואינט כלכלה,

לערך מ-2009, דרך המחאה החברתית (2011) ועד לערך 2015-16

 

השמות השתנו – המודוס אופרנדי, קרי, שיטת הפעולה של מושחתי ההסתדרות – ממש לא.

 

הטורים הללו, עוררו סערות גדולות בזמנם, כיכבו בכותרות הראשיות,

והתראיינתי עליהם בכל תכניות החדשות / פוליטיקה דאז

התגובות בתקשורת ובתגוביות [טוקבקים], כולל כאלה שניכר שהיו מטעם ההסתדרות, היוו חוויה… המממ… מעניינת… בפני עצמה:

השמצות, נאצות, ואד-הומינמים נגדי, אד-נוזאם [ad nauseam] ועד זרא.

 

המעניין הוא, שבכל הפאנלים בתקשורת, המלעיזים נגדי ונגד דברי, היו בכירי המשק, שוכני הג'ובים, המדושנים והמרופדים, עם משכורות עתק [על כלום עבודה], עם פנסיות תקציביות, ועם פורטפוליו של דירות ע"ש כל ילד מילדיהם.

 

הם ה"סוציאליסטים הרחומים", כן?

 

ואילו אני, ה"קפיטליסטית האכזרית", כן? הגעתי לאולפנים – העשירים והמקושרים כלשעצמם – כעצמאית, בעלת עסק קטן, שאומנם היה מצליח, אך עדיין הצריך – ככל עסק:

קישוש שקל לשקל כל חודש

מרדף אחרי לקוחות לא משלמים [תמיד מההסתדרות או נגזרותיה. אף פעם לא מחברות פרטיות!]

והתמודדות עם חוקי העבודה ההזויים, כמו גם הבירוקרטיה הממשלתית, המוצצת את לשדו ורק מחכה לו בפינה…

 

בלי ג'ובים, בלי משכורת-עתק-על-חשבון-הברון, בלי פנסיה תקציבית.

 

האבסורד האורווליאני הזה היה לא פחות ממדהים, כל פעם מחדש. אך לא הפריע להם כהוא זה.

מעמד ה"צדיקים" הזה [צדיקים בעיני עצמם, ובעיני בעלי עניין אחרים כמותם] תמיד הזכיר לי את בעלי הדאצ'ות ברוסיה סובייטית.

 

[ודאצ'ה היא בית קיט בכפר, לרוב על שפת אגם ציורי, **בנוסף** על הבית/דירת השרד שבעיר, כן?]

 

אז כהיום, היו אלה המקורבים לצלחת, הקוראים קריאות ל"צדק חברתי" מעל כל במה, תוך שהם:

 

מפקיעים רכוש מאלה שהם מאשימים כ"בעלי ההון",  ומחלקים את בתיהם ודירותיהם של אלה, למגורי מספר משפחות המצטופפות בחדר-שניים, עם מטבח, אמבטיה ושירותים משותפים לכולם…

 

יש לציין, שדבריי קיבלו גם תמיכה רבה, אך לא באותו היקף, וכן אנונימית בלבד, בחלק מן התגוביות.

מן הסתם, אנשים שפויים שאינם שבויי השקר, ומעסיקים בעיקר, לא יכולים להרשות לעצמם לשקף את המציאות כפי שהיא באמת, פן יבולע להם.

ההסתדרות היא מקור השחיתות והכשל של שוק העבודה.

 

אמנם, ניתן לחוש רווחה קלה, לאור העובדה שזה כבר לא יום משמעותי בארץ, ואולם זו אשליה:

תפיסות העולם התעסוקתיות מבית ההסתדרות, לגמרי הטמיאו את שוק העבודה. הן מקובלות כתפיסות ה"נכונות", ה"חברתיות", וה"אמפטיות" ל"מוחלשים".

 

מזל שיש הייטק.

אף תעשייה אינה מושלמת, ולא יכולה להיות, כי בבני אדם – ולכן, בטבע האנושי – עסקינן, אך ההייטק מזכיר לנו את ההבדל בין מריטוקרטיה לבירוקרטיה.

לא בכדי, החוזים שם אישיים. לא קיבוציים.

 

אז הנה כי כן, נעלה את ההסתדרות על ראש שמחתנו.

ובבניין המריטוקרטיה ההייטקיסטית, ננוחם.

ואתם משלמים למנקה בבניין שכר מינימום?

ישנם שני אשמים בעובדה שסביב העלאת שכר המינימום קורה הכל, חוץ ממה שבאמת נדרש: דיון שקול ואחראי, לא פופוליסטי, בראייה מאקרו-חברתית מעמיקה. אלה הם: עמיר פרץ, והציבור.

 

ותתפלאו, אך דווקא מר פרץ אשם קצת פחות, כי הוא בסך-הכל משחק לפי הכללים הציניים והידועים מראש של הסביבה הפוליטית בה הוא חי. הציבור, לעומת זאת, מתנהל ביומיום באופן שהופך את תמיכתו האוטומטית בחוק, תחת איצטלה פרו-סוציאלית, לצביעות של ממש.

 

גם על האחד וגם על השני אין לעבור לסדר היום, ללא כל קשר לדעה בעד או נגד החוק.

 

עמיר פרץ

 

ראשית, המניפולציה הזולה. 

עמיר פרץ, כוכב לשעבר, האנטי-גיבור הקלאסי ש"עשה את זה", מצוי במצוקה תדמיתית וממשית כאחד.
את מקומו כמגן הפרולטריון וכאיש השעה, תפס המלך החדש, יו"ר ההסתדרות, עפר עיני, שאיכשהו מצליח גם להיות יקיר העם, גם לא לריב עם אף בעל הון בפומבי וגם לנהל את המשק מאחורי הקלעים.

 

את מקומו כנציג ה"לובי החברתי" במפלגת העבודה (או בשאריות שנותרו ממנה) תפסה המלכה החדשה, ח"כ שלי יחימוביץ', ש"מביאה אותה בהפוכה": גם אישה, גם אשכנזיה, גם משכילה, גם רהוטה, גם תל-אביבית, גם יקירת התקשורת וגם לוחמת לצדק חברתי. שילוב מוחץ.

 

את מקומו כשר הבטחון תפס אהוד ברק, שלמרות כל השערוריות המטילות דופי באישיותו וברמתו המוסרית, עדיין דורך על כל היבלות האפשריות של פרץ מעצם הווייתו: גם מחליפו בראשות המפלגה, גם איש העולם הדובר אנגלית, וגם "מר בטחון" קלאסי עם קריירה צבאית מפוארת וידע נרחב בשימוש במשקפת.

 

האמת, כשמציגים את זה ככה, זה די עצוב. אך אין זה משנה את העובדה שפרץ צריך כותרת. צריך לחזור להיות רלוונטי, ולו לחמש-עשרה דקות בכל פעם. ואין לך דבר בדוק יותר מהצעת חוק פרטית, בכלל, ומניפוף הדגל החברתי, בפרט, להשגת המטרה. אפשר לסמן "וי".

 

שנית, ההתעלמות מן העובדות.

העובדה האחת היא, שהבלחתו הקודמת של מר פרץ בנושא היתה בתחילת העשור, עת גרף כותרות משך חודשים תחת הסלוגן הקריאייטיבי והבאמת מוצלח: שכר המינימום – 1000 דולר.

 

עוד מהלך חסר שמץ ניהול סיכונים בסיסי (דולר יכול גם לרדת, כאילו, דא) וחוסר אחריות ציבורית מהסוג הגרוע ביותר – זה הנעשה במסווה של אותה אחריות ממש. (למען ההגינות, אלה מאפיינים לאו דווקא של מר פרץ, אלא גם של מרבית מנהיגינו, לדורותיהם).

 

מישהו רוצה לשער מה היה קורה היום למשתכרי שכר המינימום, לו הצעתו היתה מתקבלת? להזכירכם, שער הדולר אז היה לערך 4.5 ₪.

 

העובדה השנייה היא, שקיימת הסכמה מקיר לקיר לכך שאין די אכיפה של שכר המינימום הקיים! האם לא ראוי, ברמת העיקרון, למצות את הקיים, להסיק מסקנות ואז לקבל החלטות? האם לא סביר להניח, שהעדר האכיפה לא רק ימשיך, אלא אף יחריף? שהרי, מי שלא יכול/רוצה לשלם את שכר המינימום הנוכחי, לבטח לא ישלמו כשזה יגבָּה, לא?

 

וזה עוד מבלי כלל לגעת בעובדה שלישית, הכואבת, המקוממת והמביכה מכולן: מיהם עוצמי העין הנותנים ידם לאי-עמידה בתשלום שכר המינימום, אם לא הממשלה והשירות הציבורי, דרך המכרזים בהם זוכים אוטומטית קבלני כח-האדם המציעים את המחיר הנמוך ביותר, לגביו ברור לכל בר-דעת שאינו יכול לכלול, מתמטית, את שכר המינימום?

 

שלישית, הכשל האישי.

 

מה עשה מר פרץ לטובת אכיפת חוק שכר מינימום משך חמש-עשרה (!) שנה, מאז 95', בהן שימש בתפקידים הכי רלוונטיים לנושא: יו"ר ההסתדרות, ראשות מפלגת העבודה (ע-ב-ו-ד-ה, הללללווו), כהונה כשר בכיר בממשלה? את מי יש לו להאשים במצב, אם לא את עצמו, כחלק מן המערכת, חלק מן השיטה?

 

נראה שנדרש לאלתר תפקיד חדש בכנסת: זגג. רק כך נוכל להסדיר אספקה סדירה של מראות, לצורך התבוננות עצמית מעמיקה של נבחרינו יפי הנפש, הדואגים ל"עם".

 

רביעית, האתוס השקרי.

 

שוב התפיסה הנלוזה לפיה "כל המעסיקים עשירים וגזלנים". כבר נדרשנו לכך בעבר ולכן רק נזכיר: רוב המעסיקים במשק א-י-נ-ם נוחי דנקנר או סמי עופר או יצחק תשובה. אלא, הם בעלי עסקים קטנים ובינוניים הנלחמים על הישרדותם. ממש כך!

 

האם מר פרץ חשב גם עליהם במירוץ לכותרת? אם הם יקרסו, מה יקרה לעובדיהם? האם, באופן פרדוקסלי, דווקא מתוך רצון – ואפילו כן – לעזור לשכבות החלשות, לא תגבר האבטלה בקרבן, תוך הרס נוסף, "על הדרך", של שאריות מעמד הביניים היצרני?

 

כל שאנו מבקשים הוא לשקול גם את הסכנות האלה. ואת זאת ניתן לעשות, רק תוך פרידה מכל מה שהוא פופוליסטי. ולמען הסר ספק: לכותבת אין אינטרס ישיר בנושא, היות שעובדיה וספקיה משתכרים הרבה למעלה משכר המינימום.

 

חמישית, המשחק המכור.

 

גם מר פרץ, יוזם החוק, הסכים שהוא "יכנס לתוקף בהדרגה". אתה הבנת את זה, ברוך? לא? הבה נבאר:

 

המקביל בשפה הדיפלומטית הוא "השיחות היו פוריות", בשפה היח"צנית: "הוא ער ומתלוצץ עם רופאיו" ובשפה הפוליטית: "נגזור כעת קופון תקשורתי, נחזק המיתוג החברתי ואז ניתן לזה להתמוסס בדרך כל ה'הדרגות'. מי יזכור? בינתיים תהיה עוד שערורייה, או חלילה מלחמה, אח"כ בחירות. ועד אז – אלוהים גדול ".

 

התרגום הנ"ל עשוי גם להסביר את תמיכתו האולי מפתיעה, של נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין. למה להתנגד למשהו שנשמע טוב וממילא לא יקרה?

 

בידיעה נפרדת נמסר, שהסטודנטים עודם מחכים להפחתה המ-ד-ו-ר-ג-ת בשכר הלימוד, שהובטחה…מתי? במילים אחרות, מהומה רבה על לא מאומה. מה שמעצים את ארבע הנקודות הקודמות.

 

הציבור

 

הצביעות של מר לוי וגברת כהן, תמיד מדהימה מחדש. אין בה זדון. יש בה חוסר מחשבה, חוסר הבנה ואי-לקיחת אחריות פושעת. כ"קונטרא", הם נעטפים בלהט חברתי מדומה, מול החדשות בטלוויזיה, ונאחזים בטוקניזם (התנהגות סמלית המסתירה אמת אחרת) זול לטיהור מצפונם הרדום, שכלל לא ידעו שטומא. במסגרת זו הם תומכים בכל חוק שנראה כ"בעד העניים" וכ"דופק את העשירים".

 

אז אתם חושבים שאתם "חברתיים"? אתם שונים מה"מעסיקים הנצלנים"? בואו נראה.

 

חברת הניקיון בבניין בו אתם גרים, אותה בחרתם כי נתנה את ההצעה הכי זולה – האם משלמת לעובדיה שכר מינימום? האם עלה בדעתכם לשאול? איך, לדעתכם המחיר הוא כה זול? בעל הבית השתגע? הוא עובד בהתנדבות?

 

השומר בכניסה לסופר, אותו בחרתם כי הוא הכי זול (הסופר) ושאמור לעצור בגופו את המחבל המתאבד, עבורכם – האם הרשת משלמת לו שכר מינימום? האם כל זכויותיו הקבועות בחוק מיושמות? על-חשבון מה, לדעתכם, מתאפשר כל ה"זול" הזה? הוא חייב לבוא על חשבון משהו! האם בדקתם גם את זה או רק את מחיר העגבניות?

 

העוזרת שאצלכם בבית, זו שבלעדיה אין לאף איש/ת קריירה סיכוי להצליח – האם אתם משלמים לה גם כשאינה באה, עקב מחלה? האם אתם משלמים לה חופשה שנתית? דמי הבראה? האם אתם דואגים שתשב מידי פעם, כפי שדאגתם (בצדק), בזמנו, לקופאיות בסופרפארם? שתשתה? שתאכל משהו? או שאתם תופסים זאת כ"מריחת" זמן מחוצפת וכעצלות לא ראויה?

 

בטיול בניו-יורק, כשהתלהבתם מהבגדים הזולים עד-כדי גיחוך ב- Conway, כן שם, ב- 34 על ברודווי, ליד מייסיס, וקניתם עד דלא ידע, תוך שאתם בטוחים שמצאתם את "דיל" חייכם – בדקתם פעם את התוויות? אתם יודעים שהזנתם בקנייתכם את סדנאות היזע בבנגלדש? ושם לא מדובר בבגירים, אלא בכלל בילדים, והם מרוויחים ה-ר-ב-ה פחות משכר המינימום…

 

ובהודו, כשהתמקחתם עד צרידות, סתם בשביל הקטע וכי אתם לא פראיירים, עם נהג ריקשה שדוף, על עשרה רופי עלובים שעבורכם הם לא ניתנים כלל לחישוב, ועבורו זה עוד צ'אפאטי (מין פיתה) לילד…

 

יש לכולנו עוד דרך ארוכה לעשות לפני שנעז לצקצק בלשון צדקנית למול ה"מעסיקים הנצלנים" שכן/לא משלמים שכר מינימום. הם ואנחנו חלק מאותה מערכת. אנו מאפשרים אותם. חלק מהם, בדיוק כמו חלק מאיתנו, חסר בושה, מחשבה, לב ואתיקה.

 

אז כפי שלבישת לבן וריקוד שאנטי הזוי על המצדה, עם הזריחה, לאחר ששילמתם 3000 ₪ לסדנא, לא הופכים אתכם ל"רוחניים", למרות מה שמנסים למכור לכם, כך גם תמיכה אוטומטית בכל חוק/כותרת/אמירה שהיא "בעד העניים" לא הופכת אתכם ל"חברתיים", למרות מה שאתם מנסים למכור לעצמכם.

 

בסוגית שכר המינימום הכותבת מוכנה לשקול את טיעוני כל הצדדים, פ-ר-ט ל:
מר פרץ, שאג'נדה נסתרת מציצה מהצעתו, ואותו חלק בציבור, שטוב בדיבורים ריקים שאינם עולים לו דבר, אך הופך את עורו כשמגיע תורו לשלם.

 

למאמר כפי שפורסם ב-Ynet

הרשמה לרשימת הקשר

אם אתם בעד להילחם בעריצות האחים הגדולים, פייסבוק ויוטיוב

תנו מייל לרשימת הקשר שלי, וקבלו את הסרטונים ה*מלאים* ישירות

בלי טובות שלהם, וללא צנזורה

 

(ההפצה של התוכן שלי מוגבלת אצלם, בכלל

ובפרט לסרטוני המגדר, החושפים איך הפמיניזם ירד מהפסים).

 

הם גוליית, אני דוידה, ורשימת הקשר שלנו, היא הרוגטקא שתקלע לו בול בפוני!

 

הרשמה פה בתיבה הירוקה מבטיחה ש:

גם תקבלו בטוח את הסרטון המלא

וגם זו תעודת ביטוח ליום שאחסם, או שההפצה תואט עוד יותר

 

אז: הרשם/י כעת!

ניתן בדוי, רק שיהיה שם שניתן להגות - לא סתם אותיות ומספרים סתמיים בבקשה
אתם לא פרינס ולא הבנים של אילון מאסק ;-))
אימייל שבאמת בודקים אותו תכופות - אחרת, מה הטעם? כבר עדיף לא להירשם, לא?
סליחה על ההתקרצצות - זה מניסיון. פשוט הקלידו שוב ונסגור עניין
(לא העתק-הדבק כי זה מפספס את הפואנטה)

מאד אשמח לדעתכם בתגובות פה למטה:
האם ואיך ניתן – אם בכלל – לשכנע את הקהל הרחב, בעובדות אלה? כי בינתיים יש לנו את ה"אדומים – הדור הבא"…

 

דור בור ועם הארץ, שלא ידע את יוסף, שרואה בעיות ממשיות, אך מייחס להן "פתרונות" באספמיא
שמוכרים לו בעליי עניין

 

ובטוח שהמציא וימציא את הגלגל
שהרי הסוציאליזם מעולם-לא-נוסה-עד-הסוף-כמו-שצריך…

ואם ברצונך לדעת כשמישהו מגיב לתגובתך או לעקוב אחר הדיון בכלל – יש רובריקה לבחירה בכך

מותר להסכים / לא להסכים
כל עוד הכל נאמר בצורה ידידותית ותרבותית

אני קוראת הכל ומגיבה ממש מהר


נחסמתי כבר בכל מקום: בלי השיתוף שלך כעת - אין לנו סיכוי!
רוצה לדעת כשמישהו הגיב לך או בכלל? הקלק/י פה ואני אודיע לך במייל (ניתן גם לבטל פה בכל עת)
אורית-קלייר, שלחי אלי הודעה כש:
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
0
הקלק לתגובות! מתה לדעת מה חשבת!x