איך תהפכי ממזכירה למנהלת? תתפטרי!

נחסמתי כבר בכל מקום: בלי השיתוף שלך כעת - אין לנו סיכוי!

מזכירה יקרה, רוצה לשמוע את האמת המרה? בבקשה: אם את רוצה להתקדם לתפקיד ניהולי בארגון שבו את מועסקת – הסיכוי שלך קטן. המסלול לתפקיד ניהולי קשה מלכתחילה, והעובדה שאת כבר מוכרת בארגון כ"מזכירה" לא תעזור.
אנחנו רוצים להאמין שהכישורים, היכולות והפוטנציאל שלנו מדברים בקול רם וברור יותר מכל דבר אחר, אבל גם לתדמית שלנו בעבודה יש משקל גדול. והתדמית שלך היא של מישהי שממלאת תפקיד זוטר, התפור למידותיה, מידות המזכירה. לא המנהלת הבכירה.

 

ו…כן, יש מנהלות שהחלו כמזכירה באותו מקום עבודה. אז מה? אלה מקרים כה יוצאים מן הכלל, עד כי הם רק מחזקים אותו. אם זה קורה, זה לרוב במצב בו אותה מזכירה היתה חלק מגרעין ההקמה של ארגון חדש, ואז היא עשויה להיתפס כחלק אינטגראלי ממנו ואולי אף כאחד הגורמים שתרמו לגדילתו. כך שאם אינך חלק מצוות הקמה כלשהו, סטארט אפ או עסק פרטי קטן בו הבעלים עשוי לפתח בך תלות מקצועית ואולי אף לתת לך יום אחד את מושכות הניהול – אל תסמכי על זה.

 

על מה שכן תוכלי לסמוך? רק על עצמך!

 

הנה המבחנים שעליך לבצע כדי לדעת אם הארגון הנוכחי עשוי בכל זאת לתת לך את הסיכוי, או שעדיף לך להתחיל לחפש עבודה במקום אחר:

1. ההיסטוריה הארגונית של הארגון
האם יש תקדים לכך שעובד או עובדת בתפקיד דומה לשלך פרצו את המחסום והגיעו לתפקיד ניהולי? אם התשובה שלילית – הסיכוי שלך להיות הראשונה שעושה זאת נמוך. זה לא בלתי אפשרי, אבל קחי בחשבון שצפויה לך דרך ארוכה וקשה, ככל הנראה קשה יותר מזו שתצטרכי לעבור במקום אחר. האם את מוכנה להשקעה כל כך גדולה? אם כן – הישארי. וליהפך.

 

  1. מהו המסלול הניהולי המקובל בארגון הנוכחי
    תפקידי ניהול דורשים לרוב מסלול קריירה מסויים. למשל, בארגונים רבים לא ניתן להגיע להנהלה הבכירה ללא ניסיון בתפקידי שטח, באחרים תידרשי לתואר במנהל עסקים או בכלכלה וכן הלאה. הדרך לתכנן מסלול מקצועי היא להתחיל מהסוף – סמני לעצמך את התפקיד הניהולי הנחשק, ואז חזרי שלב-שלב אחורה כדי למפות את התפקידים שתצטרכי למלא בדרך ואת הכישורים שתצטרכי לפתח. זוהי תכנית הפעולה שלך.

 

  1. הדרך למעלה עוברת לעיתים בצדדים
    יש דבר כזה קידום אופקי? כן. לפעמים החתירה קדימה, לקידום הנחשק, כל כך מעסיקה אותנו, שאנו מתעלמים מאפשרויות לקידום אופקי, לתפקיד אחר בארגון שאינו יותר בכיר, אך עוסק בתחום שונה.

 

היתרון במהלך כזה הוא כפול: מחד, זו הזדמנות להעשיר את הניסיון המקצועי בתחומי אחריות חדשים. במקביל, זוהי הזדמנות עבורך לשדרג את התדמית מ"מזכירה" לטייטל אחר. אל תסתפקי בקידום שהוא בתואר בלבד. זה שמעכשיו יקראו לך "מנהלת אדמינסטרטיבית" לא יעזור לך אם לא יהיה בתפקיד תוכן חדש שירחיב את ניסיונך.

 

הקפידי לוודא ש:
א. מדובר בעיסוק המרחיב את כישוריך בפועל, כישורים שהם רלוונטיים לתפקיד הבכיר אליו את מכוונת לפי המיפוי הנ"ל (אי די בטייטל מפתה)

ב. הקציבי לעצמך זמן מסגרת: אל תתקעי בתפקיד האופקי. לאחר שרכשת את הכישורים הנדונים וביססת אותם כך שהם חלק מן המומחיות שלך, חזרי לתכנית המקורית וחפשי את השלב הבא למעלה – בין אם בארגון הנוכחי או הבא.

 

  1. ירידה לצורך עלייה

אל תפסלי על הסף תפקיד רק משום שהתנאים שלו פחות טובים מאלה שאת מקבלת כיום. מדדי את כדאיות המהלך עבורך על-פי הקריטריונים שבסעיף הקודם.

 

  1. אל תפחדי לעזוב
    אם בסוף המבחנים הנ"ל תגיעי למסקנה שאין מנוס, ומטרת הקידום לתפקיד ניהולי מצריכה את עזיבת הארגון לטובת דרך חדשה – עשי זאת, אך כמובן בצורה חכמה, ורק לאחר שיש לך חוזה חתום במקום אחר.

 

ההחלטה לעזוב מקום שבו צברת ותק, שבו כבר מכירים אותך אמנם אינה פשוטה, אבל היא גם מלכודת דבש: אמנם מכירים אותך, אבל כ"רותי המזכירה". במקום חדש תוכלי שוב להיות מי שתרצי.

* * *

הארה חשובה:

תנאי חשוב לשימוש בכלים שאנו מקנים כאן הוא אתיקה אישית, תעסוקתית ומקצועית בין כל השחקנים. לפיכך:

א. גם אם התחלת לחפש עבודה "בשקט", הקפידי על המשך תפוקתיות, דיסקרטיות, ונאמנות למעסיק בכל מקרה. גם מתוך העיקרון, וגם משום שאחרת, זה עלול לחזור אליך כבומרג.

ב. אם תמצאי עבודה אחרת: אף פעם אל "תדפקי" את המעסיק מבחינת לו"ז לעזיבה, השלמת משימות דחופות וחפיפה עם מחליפתך. כאמור, הדבר גם נכון מוסרית וגם כדאי מבחינת המוניטין שלך בשוק.

לטור כפי שהתפרסם ב- Ynet


נחסמתי כבר בכל מקום: בלי השיתוף שלך כעת - אין לנו סיכוי!
רוצה לדעת כשמישהו הגיב לך או בכלל? הקלק/י פה ואני אודיע לך במייל (ניתן גם לבטל פה בכל עת)
אורית-קלייר, שלחי אלי הודעה כש:
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
0
הקלק לתגובות! מתה לדעת מה חשבת!x