רומן בעבודה – לרגל חג האהבה

נחסמתי כבר בכל מקום: בלי השיתוף שלך כעת - אין לנו סיכוי!

התאהבות במקום העבודה עלולה לפגוע בקריירה; כך תמנעו זאת

מאת אורית-קלייר ארזי, מנכ"ל BossProblem
לגרסת אודיו של כתבה זו

התאהבת בחבר/ה לעבודה? מעמדך בסכנה !
10 טיפים לשימור מעמדך המקצועי והפוליטי

הסוגיה
נכון שזה אחד מכללי ה"אל תעשה" המרכזיים בעולם העבודה, אך עובדה היא שזה קורה כל פעם מחדש. ברגע שגברים ונשים עובדים אלה לצד אלה, תמיד ימצאו אלה שיתאהבו ויהפכו לזוג.
בעוד שרומן בין עובדים מדרגים שונים המקיימים ביניהם יחסי מרות אינו חוקי, ובצדק [עקב ההטרדה המינית הפוטנציאלית שבצידו], הרי שאין כל מניעה משפטית מרומן עם עמית/ה לעבודה. יתירה מכך, יש כאלה שיטענו שמקום העבודה הוא כר ההיכרויות הטבעי ביותר בחיים המודרניים.

הבעיה
רבים טועים לחשוב שמדובר בסוגיה שהיא "פיקנטית" בלבד. האמת היא שמדובר בבעיה ארגונית, ניהולית, מקצועית ופוליטית מן המעלה הראשונה, שיש להתייחס אליה בכובד ראש.

ברמת הארגון, זוגיות בצוות גוררת בעיות פוטנציאליות מורכבות ומהותיות:
א. קושי ארגוני עקב פריחת תרבות של שמועות ורכילות.
ב. קושי ניהולי עקב זליגה של מידע שניתן לעובד אחד, לבת זוגו, או להיפך.
ג. קושי צוותי עקב יצירת "קליקה" השוברת את השיוויון וחלוקת הכוח הבסיסית בין חברי הצוות.

גם מזווית הפרט קיימת בעיה משמעותית: המעמד המקצועי והפוליטי של עובד המעורב ברומן עם עמיתה, מצוי בסכנה תמידית. למה? כי:

א. מהותה של התאהבות היא שהיא שואבת-כל ומותירה פחות משאבים אישיים להשקעה בעבודה עצמה. הדבר בולט במיוחד במצב של רומן בעבודה, בו דרכי הנאהבים מצטלבות לאורך היום כולו (ולא רק כשחוזרים הביתה), מה שמגביר הפיתוי להתמקד בעצמם במקום במטלות התפקיד עבורו משולמת משכורתם. הדבר מעורר את רוגזם של ממונים ועמיתים כאחד, תוך זמן קצר.

ב. מאינדיבידואל הנתפס כעובד מובחן, מתקיימת המרה לראיית שני העובדים המאוהבים כ"זוג", כלומר כיחידה פוליטית ומקצועית אחת. הדבר פוגם ביכולת קידום עתידי, כי קידום תמיד ניתן לאדם יחיד ולא לזוג. ככל שתהיה קיים יותר כ"זוג" בתודעה הארגונית, כך ידחקו הצידה אפיוניך כעובד יחיד.
בנוסף, אם שני בני הזוג עובדים במחלקות מתחרות, הזוגיות עלולה ליצור תהיות גלויות וסמויות לגבי מידת הנאמנות של כל אחד מהם למחלקת המקור.

ג. קיימת זליגה של המיתוג הזוגי כך שמאפילה על המיתוג האישי. אם המיתוג הזוגי חיובי, אז לכאורה כל אחד מהשניים מרוויח. אך בטווח הארוך, הדבר רק מחזק את הסוגיה הקודמת, כך שמחליש כל אחד. ומה אם המיתוג שלילי? אז הם מפסידים כבר בטווח הקצר.

ד. מטבען של מערכות יחסים הן מורכבות ולרוב לא שורדות. כשהקשר מסתיים, העבודה נמשכת. אותם מפגשים-במהלך-העבודה שהיו רומנטיים, הופכים לבעייתיים. לא רק לזוג עצמו, אלא אף לסביבה שחש במתח. הדבר קיצוני במיוחד כשהפרידה היתה קשה ו/או חד-צדדית.

למרבה הצער, המעורבים כה מרוכזים בחוויה הרומנטית, עד שהם נוטים לא לתת דעתם על-כך.

הפתרון
בוס-פרובלם גיבש 10 טיפים לעובד/ת, לצורך שימור המעמד המקצועי והפוליטי, במהלך הרומן:

1. בצעו ההתקרבות איטית במיוחד, ע"מ לוודא ששווה לכם לשלם המחירים הפוטנציאליים שפורטו לעיל, עבור הרווחים הרגשיים/מיניים של הרומן.

2. הבחינו בין משיכה מינית לרומנטית. זכרו שפרטנרים לקשר שהוא מיני בלבד, קל יותר למצוא מאשר מקום עבודה טוב. לכן, עדיף לחפשם מחוץ לעבודה.

3. אל תשלו עצמכם לחשוב שאתם שחקנים מספיק טובים כדי ש"אף אחד לא ידע". כולם ידעו. תמיד. בדוק. לכן, צאו מנקודת הנחה שמתישהו (ויותר מוקדם מאשר אתם תרצו בכך) כולם ידעו.

4. לאור זאת, במקרה של קשר זוגי מתמשך, שקלו מתי ואיך לתקשר לצוות את מהות היחסים ביניכם. יוזמה שלכם עדיפה פוליטית ומקצועית על רכילות מאחורי גבכם. "תקשור" אין משמעותו לפרט תכנים שבצנעת הפרט, אלא פשוט להכיר בקיומו של הקשר.

5. אל תטעו לחשוב שהרומן ביניכם הוא עניין אישי בלבד. לכל רומן יש השפעה על הצוות [לעיל] ולכן טבעי הוא שהצוות יגיב באופן זה או אחר.

6. זכרו שהצוות יתנהג בהתאם לדרך בה אתם תתנהגו:
אם לא תסתירו – לא יהיה צורך ברכילות
אם לא תתגפפו בפרהסיה – לא תתקיים אי נוחות בסביבתכם וכד'.

7. לצורך כך, בצעו תאום ציפיות ביניכם לגבי גבולות ההתנהגות ההדדית: כן/לא מגע פיזי לפני חברי צוות אחרים ואיזה מגע ; כן/לא אמירות רומנטיות. כך גם תהיו דיסקרטיים וגם תמנעו מריבות ביניכם ("למה לא נגעת חזרה כשנגעתי בך במסדרון").

8. הקפידו לא למתג עצמכם כזוג ברמה המקצועית. איך?
א. בטאו דעות אמיתיות שלכם, גם כשהן מנוגדות. אל תהיו מתואמים עד זרא.
ב. הגיעו בנפרד לעבודה וצאו בשעות שונות.
ג. שמרו על מעגלי החברים בעבודה שהיו לכם טרם הרומן.
ד. היו יישויות אוטונומיות כפי שהייתם טרום הקשר ואף יותר מכך.

9. השאירו את המתחים הזוגיים שביניכם, בבית. אם אין דבר מביך מהימצאות בחברת זוג המצוי באמצע מריבה, הרי שבמקום העבודה הדבר נכון שבעתיים. בזמן משבר, אל תעקצו זה את זה ואל תרעילו את האווירה.

10. אם הקשר מבשיל לזוגיות רשמית (לאו דווקא חתונה): מתגו אותו. המיתוג המומלץ: הזוגיות כביטוי לאיכות הצוות כולו. הדגישו שהצלחתם להתחבר בזכות האווירה המיוחדת בצוות, החברויות האמיתיות שנרקמו בו, התרומה והפרגון של הצוות לקשר. כך תהפכו הצוות שותף להצלחתכם הרומנטית, ופחות מאויים ממנה או נוטר עליה.

——————-
* הכיתוב בלשון זכר מפאת מגבלות השפה בלבד. הכוונה לנשים וגברים כאחד.


נחסמתי כבר בכל מקום: בלי השיתוף שלך כעת - אין לנו סיכוי!
רוצה לדעת כשמישהו הגיב לך או בכלל? הקלק/י פה ואני אודיע לך במייל (ניתן גם לבטל פה בכל עת)
אורית-קלייר, שלחי אלי הודעה כש:
guest
1 תגובה
החדשות ביותר קודם
הוותיקות ביותר קודם אלה שקיבלו הכי הרבה הצבעות
Inline Feedbacks
View all comments
1
0
הקלק לתגובות! מתה לדעת מה חשבת!x