המפעל נסגר? תשכחו מההסתדרות

נחסמתי כבר בכל מקום: בלי השיתוף שלך כעת - אין לנו סיכוי!

בסדרה:

ההסתדרות היא מקור השחיתות והכשל של שוק העבודה

למטה, תמצאו את הטורים הנוספים בסדרה

 

וכן שלל סרטונים מקוריים בנושאי מגדר, עבודה, הורות, דייטינג, זוגיות, רומנטיקה
[מאוד פרובלמטיים – לא לפתיתי שלג]

 

כל פרק הוא טור עצמאי העומד בפני עצמו
כך שניתן להיתרם וליהנות ממנו, גם ללא קשר לשאר

שנייה לפני, הנה כמה מילים שיתנו הקשר לסדרה כולה, ולפרק הנוכחי:

 הטורים הם מן התקופה בה כתבתי בגלובס וב-וואינט כלכלה,

לערך מ-2009, דרך המחאה החברתית (2011) ועד לערך 2015-16

 

השמות השתנו – המודוס אופרנדי, קרי, שיטת הפעולה של מושחתי ההסתדרות – ממש לא.

 

הטורים הללו, עוררו סערות גדולות בזמנם, כיכבו בכותרות הראשיות,

והתראיינתי עליהם בכל תכניות החדשות / פוליטיקה דאז

התגובות בתקשורת ובתגוביות [טוקבקים], כולל כאלה שניכר שהיו מטעם ההסתדרות, היוו חוויה… המממ… מעניינת… בפני עצמה:

השמצות, נאצות, ואד-הומינמים נגדי, אד-נוזאם [ad nauseam] ועד זרא.

 

המעניין הוא, שבכל הפאנלים בתקשורת, המלעיזים נגדי ונגד דברי, היו בכירי המשק, שוכני הג'ובים, המדושנים והמרופדים, עם משכורות עתק [על כלום עבודה], עם פנסיות תקציביות, ועם פורטפוליו של דירות ע"ש כל ילד מילדיהם.

 

הם ה"סוציאליסטים הרחומים", כן?

 

ואילו אני, ה"קפיטליסטית האכזרית", כן? הגעתי לאולפנים – העשירים והמקושרים כלשעצמם – כעצמאית, בעלת עסק קטן, שאומנם היה מצליח, אך עדיין הצריך – ככל עסק:

קישוש שקל לשקל כל חודש

מרדף אחרי לקוחות לא משלמים [תמיד מההסתדרות או נגזרותיה. אף פעם לא מחברות פרטיות!]

והתמודדות עם חוקי העבודה ההזויים, כמו גם הבירוקרטיה הממשלתית, המוצצת את לשדו ורק מחכה לו בפינה…

 

בלי ג'ובים, בלי משכורת-עתק-על-חשבון-הברון, בלי פנסיה תקציבית.

 

האבסורד האורווליאני הזה היה לא פחות ממדהים, כל פעם מחדש. אך לא הפריע להם כהוא זה.

מעמד ה"צדיקים" הזה [צדיקים בעיני עצמם, ובעיני בעלי עניין אחרים כמותם] תמיד הזכיר לי את בעלי הדאצ'ות ברוסיה סובייטית.

 

[ודאצ'ה היא בית קיט בכפר, לרוב על שפת אגם ציורי, **בנוסף** על הבית/דירת השרד שבעיר, כן?]

 

אז כהיום, היו אלה המקורבים לצלחת, הקוראים קריאות ל"צדק חברתי" מעל כל במה, תוך שהם:

 

מפקיעים רכוש מאלה שהם מאשימים כ"בעלי ההון",  ומחלקים את בתיהם ודירותיהם של אלה, למגורי מספר משפחות המצטופפות בחדר-שניים, עם מטבח, אמבטיה ושירותים משותפים לכולם…

 

יש לציין, שדבריי קיבלו גם תמיכה רבה, אך לא באותו היקף, וכן אנונימית בלבד, בחלק מן התגוביות.

מן הסתם, אנשים שפויים שאינם שבויי השקר, ומעסיקים בעיקר, לא יכולים להרשות לעצמם לשקף את המציאות כפי שהיא באמת, פן יבולע להם.

ההסתדרות היא מקור השחיתות והכשל של שוק העבודה.

 

אמנם, ניתן לחוש רווחה קלה, לאור העובדה שזה כבר לא יום משמעותי בארץ, ואולם זו אשליה:

תפיסות העולם התעסוקתיות מבית ההסתדרות, לגמרי הטמיאו את שוק העבודה. הן מקובלות כתפיסות ה"נכונות", ה"חברתיות", וה"אמפטיות" ל"מוחלשים".

 

מזל שיש הייטק.

אף תעשייה אינה מושלמת, ולא יכולה להיות, כי בבני אדם – ולכן, בטבע האנושי – עסקינן, אך ההייטק מזכיר לנו את ההבדל בין מריטוקרטיה לבירוקרטיה.

לא בכדי, החוזים שם אישיים. לא קיבוציים.

 

אז הנה כי כן, נעלה את ההסתדרות על ראש שמחתנו.

ובבניין המריטוקרטיה ההייטקיסטית, ננוחם.

לאחר שההסתדרות "מצילה" מפעל כושל שעמד להיסגר
המשבר הבא כבר כתוב על הקיר

עובדים יקרים:
אם לא תדאגו לעצמכם, אל תבואו לבכות לנו כשהמפעל יקרוס בעתיד!

ההסתדרות, כמו ש"ס, כמו החמאס: ארגונים שקיומם תלוי בהנצחת המצוקה של חבריהם

חייבים לפוצץ, ומייד, עוד בועת פוליטיקלי קורקט פסאודו-חברתית, שהולכת ומתנפחת לנגד עינינו: הפסיקו את חגיגות החזרה לעבודה של מפעל מוליתן, כי המשבר הבא כבר כתוב על הקיר, והאשמים המרכזיים בו יהיו בדיוק אותם השחקנים, רק שבהיפוך תפקידים.

 

אז נגלה שה"מושיעה" הגדולה של הקרב הנוכחי (ההסתדרות), היא דווקא המְקַרְבֵּנֶת הגדולה ביותר של המערכה כולה. והקורבנות? עדיין יהיו העובדים, אלא שלא יהיה להם את מי להאשים, פרט לעצמם. כמאמר הביטוי: רימית אותי פעם אחת – התבייש לך. רימית אותי פעם שנייה – אתבייש בעצמי.

 

 

למי תודה למי ברכה? להסתדרות?

 


ההסתדרות סופקת כפיים בשביעות-רצון עצמית ובהתרגשות. הנה היא חוזרת למרכז הזירה. הנה ימי תהילתה אולי שוב לפניה, ולא רק מאחוריה. על רקע ממשלה חלשה וחסרת-כיוון, זה לא מאד קשה. ועדיין, יש לכבד ההצלחה. מנהלי שיווק – ראו וקדשו.

 

כי מה יש לנו פה אם לא מיתוג-מחדש. לפי הספר. הפעילים אצים, העסקנים רצים, הבכירים בוחשים –מאבק לצד החלשים פה, מתן הלוואה למשקיע במוליתן שם… ממש החזרת עטרה ליושנה.ההסתדרות כנציגת "העם".

 

ואכן, אין כמו איזה משבר כלכלי טוב (רצוי מיתון ממש עמוק), להרחיק אותנו מזיכרון הזיקה העקבית והמאד לא "עממית"לוועדים החזקים בלבד: חברת החשמל, בזק, הנמֵלים, הבנקים… מזיכרון היד התמידית על השאלטר ומהמילים הנרדפות: פרוטקציה למקורבים, מינויים לוקים, מכרזים מכורים, חוסר כישרון, חוסר יעילות, יושן מחשבה.

 

איננו מקלים ראש במאמציהם הכנים ובטוהר כוונותיהם של פעילי השטח של ההסתדרות, אולי אף של הבכירים בה, ברמה הפרט. אולם, ברמת הכלל, אלה כאלה שבויים בפרדיגמות שהמציאות ניתצה זה מכבר. בחינה לא-משוחדת שלהן מעלה את שלושת הכשלים המרכזיים של ההסתדרות בפרשת מוליתן והמשבר הכלכלי כולו.

 

 

הכשל הראשון: נלחמים את המלחמות של האתמול

 


דווקא אחריות לאומית, שההסתדרות מתיימרת להתהדר בה, מחייבת לקרוא את הכתובת על הקיר, לא נעימה ככל שתהיה. הלא כל הקונספציה של "יצירת מקומות עבודה בפריפריה" קרסה זה מכבר. לאחר כישלון של עשרות שנים הגיעה העת להכיר בכך שלא חייבים מפעלים בפריפריה. במקום זאת, חייבים רכבת מהירה מאד למרכז.

 

כתובת נוספת על הקיר: הנשמה מלאכותית למפעלים כושלים בפריפריה (לאו דווקא מוליתן). הנשמה מלאכותית אמורה להיות פעולה קצרת-טווח שלאחריה האורגניזם שב לנשום עצמאית. אחרת, אין לו יותר חיים משלו, בטח לא עצמאיים, ובטח לא איכותיים. רק קוצר ראייה כרוני, משולב בפחדנות ציבורית, בפופוליזם זול ובחוסר יכולת לקבל החלטות לטיפול שורש בבעיות, הביא את ממשלות ישראל לדורותיהן, להזרים לפריפריה "כסף טוב אחרי כסף רע". וההסתדרות היתה שם עמן לאורך כל הדרך. ידה במעל לפחות באותה המידה.

 

כתובת נוספת על הקיר, לגבי ענף הטקסטיל בכלל ומוליתן בפרט, היא עצובה במיוחד, אך מציאותית לא פחות. עד כמה יוכל מפעל טקסטיל, ראוי ככל שיהיה, להתחרות לאורך זמן בעלויות היצור הנמוכות ללא שיעור במזרח הרחוק, או אפילו הקרוב (ירדן)?

 

הרי נדידת ענף הטקסטיל מהארצות המפותחות לשווקים המתעוררים ולעולם השלישי היא עובדה רבת שנים, גם ללא כל קשר לנעשה כאן בארץ. למה להתעקש על מלחמה אבודה מראש? ונניח שיש עתיד להיי טק טקסטילי בארץ, כפי שנאמר על תפרון (הגם שדווקא ההיי טק הישראלי מוּטֶה-האקזיט הוא דוגמא לכך שהעובדה שטכנולוגיה מתקדמת פותחה כאן, אינה מחייבת שגם יישומה יתבצע כאן). האם מוליתן היא היי טקית באותה מידה?

 

 

הכשל השני: מיהו הלקוח באמת?

 


האם העובד? או שמא ההסתדרות עצמה? נבקש להציע, שאם לא היו מפעלים קורסים בפריפריה – ההסתדרות היתה צריכה להמציא אותם. המיתון הקשה הוא הדבר הטוב ביותר שקרה לה. שהרי מזה שנים לא היתה כה רלוונטית לשיח הכלכלי, התעסוקתי, הפוליטי והחברתי לרוחב כל שכבות האוכלוסיה. ואכן, בעולם הולך וצעיר, הולך ומתמקצע, זמנה של ההסתדרות עלול/עשוי להיות שאול.

 

 

הכשל השלישי: המושיע הוא המקרבן

 


האם האיצטלה המוסרית תחתיה משווקת עצמה ההסתדרות, אכן מוצדקת? לטעמנו, לא. מה, בעצם, שוב לימדו את העובדים במשבר הנוכחי? התשובה אחת: להיות תלויים – אם לא במעסיק אז בהסתדרות. מה ההבדל? תלות היא תלות. ההסתדרות היא המעודדת הגדולה ביותר למיקוד שליטה חיצוני במשק. הכוונה למצב פסיכולוגי בו אדם מייחס את הישגיו וכשלונותיו, את יכולתו לפעול או לחדול, לגורם חיצוני, מבלי לקחת עליהם אחריות בעצמו. דווקא המעסיקים מעודדים מיקוד שליטה פנימי: הם הרי אומרים לעובד שעצם העסקתו, השעות הנוספות, המענקים והבונוסים, אם יש, תלויים בתיפקודו הוא (פרט לשעת משבר כלכלי גורף).

 

כמו ש"ס, כמו החמאס (ההקבלה היא רק בעיקרון המצוקה, ולא חלילה בשום היבט אחר) – יש ארגונים שקיומם תלוי בנצחיות (שלא לומר הנצחת) המצוקה של חבריהם. ללא מצוקה, אין מצע, אין עוצמה ואין זכות קיום: לא רעיונית, לא פוליטית, לא מוסרית.

 

פרדוקסאלי ככל שהדבר נשמע, הדבר הכי מסוכן לרלוונטיות של הסתדרות הוא שפע כלכלי, יחסי עבודה טובים במשק ועובדים הלוקחים אחריות על חייהם המקצועיים. על השניים הראשונים אין לנו שליטה. בואו נבחן את השלישי.

 

 

הכשל השלישי: לעבודה ולמלאכה! אבל לאו דווקא במוליתן

 


פועלי כל העולם – התאחדו! אבל לא בהסכם קיבוצי, אלא בלקיחת אחריות אישית על הגורל התעסוקתי שלכם. יותר פרקטי בטווח הארוך. עובדה.

 

בחיים של כולנו פועלים כוחות שונים. חלקם בשליטתנו. חלקם לא. כל אחד מאיתנו נולד לתוך נסיבות שלא בחר: מיקום גיאוגרפי, אמידות ההורים, איכות המגורים, איכות החינוך, כמות ההזדמנויות התעסוקתיות. זה עניין של מזל.

 

אבל יש עוד סוג של מזל. זה שאנו יוצרים לעצמנו. מזל זה הוא פרי השבחה עצמית תמידית, תוך יצירה יזומה ועקבית של הרבה הזדמנויות קטנות, יש מאין, שמגדילות את ההסתברות להזדמנות אחת גדולה. וחוזר חלילה. כל החיים.

 

האם אתם מייצרים לעצמכם סוג זה של מזל, עובדי מוליתן? האם ניצלתם את המשבר האחרון כדי לבצע שינוי מהותי בתפישת-עולמכם התעסוקתית? או שפשוט ישבתם וחיכיתם לישועה ממקור חיצוני: ההסתדרות, המעסיק, הממשלה?

 

אתם אמנם "פועלים" במוליתן, אך במפעל התעסוקתי של החיים, אתם בעצם סבילים. ומי שסביל – סובל. אמנם, גם מי שפועל סובל, אך סבלו אינו חסר תוחלת ואינו דרך חיים. אלא, הוא שלב טאקטי בדרך להשגת מטרה שתביא אותו למקום טוב יותר, והוא בחירה מקומית מודעת, לא אוטומטית ולא "גזירת שמיים".

 

וכן, זה קשה. זה לא פייר. הדרך שלכם תהיה רבת מכשולים יותר מזו של אדם בעל נתונים דומים במרכז. אבל זה לא משנה את העובדה שזה הדבר היחיד שיעלה אתכם על דרך אחרת, עם פוטנציאל גבוה יותר לביטחון תעסוקתי, כלכלי, אישי ומשפחתי. אז: פעלו! אבל הפוך מכפי ש(לא) פעלתם עד כה.

 

 

הנה תכנית פעולה, לשירותכם. ראשית, חמישה שינויים בתפישת-העולם התעסוקתית.

 

 

מתפישה רגשית לתפישה עניינית
בניגוד לתפישה שמבטאת יו"ר ועד העובדים שלכם, ארגון / מפעל / תאגיד אינו "משפחה" ואינו "בית". אנשים בו עשויים להיות קרובים כמשפחה, והתחושה עשויה להיות ביתית ונעימה. אך הישות עצמה היא ישות כלכלית. לא רגשית ולא ביולוגית. וטוב שכך. אחרת, היינו "תקועים" עמה ללא יכולת לבחור.

 

 

לפועל הפשוט יש חלק במצבו העגום
לא ייתכן שינוי לטובה, ללא הכרה בבחירות האישיות (מעבר לנסיבות ההולדת) שהביאו אתכם למצב הרע. שאלו עצמכם: האם ועד כמה התאמצתם להרחיב את השכלתכם ולרכוש מקצוע, האם לקחתם בחשבון שיקולים כלכליים בשיקולי הרחבת המשפחה, האם נוח לכם להיות "ראש קטן" מבחינה תעסוקתית, קרי, ללכת-לעבודה-לעבוד-לחזור-מהעבודה מבלי להיטָרד בתכנון לטווח הארוך?

 

 

רק אני אחראי/ת על גורלי התעסוקתי
הפסיקו לחכות להצלה של ה"אל מן המכונה" (Deus ex machina) ולכל ישועה שמקורה חיצוני. אלה החיים שלכם? הפרנסה שלכם? אז רק אתם יכולים לעזור לעצמכם. אחרת, אתם דנים את עצמכם לקְירְבּוּן (מלשון קורבן)החמור מכולם: קְירְבּוּן-עצמי.

 

 

אין ערובות בחיים. לאף אחד. אף פעם.
אם אי פעם היתה לכך הוכחה הרי שהיא פרשת קונאן או'בריאן ברשת NBC האמריקאית. זוהי דוגמא מעולה לכך שגם בדרגי השכר, המוטיבציה והכישרון הגבוהים ביותר, הכל יכול לקרות. ובחזרה למציאות של האדם הרגיל: עובדי מוליתן, הפסיקו להשלות עצמכם שכעת אתם בטוחים. בסך-הכל הרווחתם קצת זמן. ובמשבר הבא, תהיו יותר מבוגרים, עם יותר ילדים ועם עוד פחות שווי שוק מקצועי (כי בינתיים העולם רץ קדימה), ולכן פחות בני-העסקה.

 

 

הזמן להתחיל את השינוי הוא: עתה !
דווקא כעת, כשאינכם במצוקה מיידית, יש לכם את הסיכוי הטוב ביותר לעמוד במחירים של שינוי אמיתי. אך, למרבה הפרדוקס, דווקא החזרה לעבודה יכולה להיות המהמורה הגבוהה ביותר בפניכם. שהרי אין להמעיט בעוצמת הנוחות שבאיזור הנוחות, ההרגל וההתקרבנות (ראיית עצמי כקורבן).

 

לתשומת לבכם עובדי מוליתן, יש שלושה סוגי אנשים: אלה שלנוכח משבר – נשברים ונותרים בשבר, אלה שמתעשתים ומייצרים שינוי, ואלה שמייצרים שינוי עוד טרם קרות המשבר, כדרך חיים. האחרונים הם גם המצליחנים הגדולים ביותר.

 

 

שנית בתכנית הפעולה המוצעת, חמישה צעדי ביצוע.

 

 

צעד ראשון: עצירת ילודה
את התגובות הנזעמות ניתן לשמוע עד כאן. צעקו כמה שתרצו. אלה העובדות. לפני חתונה ולפני הולדה – יש לדאוג להשכלה. זו תוביל לפוטנציאל פרנסה טובה יותר וזו תאפשר גידול ילדים רבים יותר, בקלות יותר.

 

 

צעד שני: חיפוש מימון לרכישת השכלה
החדשות הרעות הן שהשכלה מכל סוג, פורמאלית ולא-פורמאלית, היא יקרה. החדשות הטובות הן שבהקשר זה דווקא לעניים אמיתיים, ועוד מהפריפריה, יש יתרון: אין ספור מלגות מאין ספור קרנות, וכן עמותות המכוונות לכל סקטור נצרך באוכלוסיה, לרבות נשים ומשפחות חד-הוריות, שמהוות חלק ניכר מעובדי מוליתן, כפי שדווח. צריך רק ללמוד את הנושא, למצוא אופציות מתאימות ולהגיש בקשה. לצורך כך ניתן להיעזר באינטרנט, במידענים בספריות הציבוריות ובעובדים סוציאליים במשרד הרווחה.

 

 

צעד שלישי: ביצוע הלימודים
לא סתם בחרנו במילה "ביצוע". לימודים במקביל לעבודה ולגידול ילדים קטנים הם מטלה מורכבת, אך רבים, ואף רבות, כבר עמדו בה בהצלחה. לכן, יש להיערך לה כלמבצע צבאי מוגדר ומובנה, ולא להשאיר דבר ליד המקרה: תיעדוף מחדש של הזמן האישי והמשפחתי, חיפוש עזרה קבועה + גיבוי למקרה חירום במשפחה המורחבת ומחוצה לה וכד'.

 

 

צעד רביעי: חיפוש מקורות הכנסה חלופיים / נוספים
במקום, במקביל או אחרי הלימודים, ראוי לבחון יזמות מקומית קטנה, שעשויה לשמש בשלב ראשון להשלמת הכנסה בלבד, ובשלב שני להתפתח למקור פרנסה ראשוני – אם תרצו בכך או אם יקרה משהו למוליתן.

 

גם לעובדים הכי "לא מקצועיים" מבחינת שוק העבודה הפורמאלי, יש כישורים מגוונים כאנשים פרטיים. ניתן לבנות על כישורים אלה בשוק העבודה הלא-פורמאלי (אין מדובר על "שחור" אלא על עבודה עצמאית מחוץ לארגון מסודר): מיכולת לבצע תיקונים קלים ועד שיפוץ כולל. לנשים – דווקא המטלות המסורתיות אותן אתן מבצעות בבית ללא תשלום, יכולות לשמש נקודת זינוק להכנסה, מחוצה לו.


בנוסף, ישנן היום עבודות מגוונות אותם ניתן להציע מהבית, דרך האינטרנט והטלפון: משירותי מזכירות, דרך טלמרקטינג ועד סחר באינטרנט.

 

 

צעד חמישי: חיפוש מתמיד של ידע, תמיכה וקשרים
גשו לקבל יעוץ במט"י, הצטרפו לאגודה מקצועית כלשהי בהתאם לחום העיסוק המשני / הלימודים בהם התחלתם, חיפשו מידע על בעלי תחומי עניין מקצועי/יזמי דומה לשלכם בפורומים באינטרנט או באחד האפיקים שצויינו לעיל, חפשו הזדמנויות על-ידי הפצת תחום העניין שלכם בין קרובים וחברים ועל מודעות במרכז הקהילתי. העיקר: קחו אחריות. קחו יוזמה.

 

ואם, עובדי מוליתן יקרים, לא תיישמו את תכנית הפעולה המוצעת, אל תבואו לבכות לנו שוב בעוד שנה, או חמש או עשר, כשהמפעל יקרוס / המשקיע ייקלע לקשיים / התחרות מסין תשלול את הכדאיות / טכנולוגיה חדישה תייתר את הצורך בחוטים.

 

 

ולקוראים: לפני שאתם עושים "send" לטוקבקים בהם תזעקו את שוועת הנגזלים בפריפריה, או תסגדו לאבירותה הנאצלת של ההסתדרות מושיעת העם והאומה, או תזעמו על גבהות-ליבה-של-הכותבת-שלבטח-היא-צפונבונית- אשכנזיה-עשירה-ואיך-היא-מעזה-בכלל לקרוא על אלה גם אלה תיגר (למען הסר ספק, הכותבת אינה נמנית עם אף אחת מהסקטורים שהוזכרו), שימו רגע יד על הלב, ואז תאלצו להודות: לראשונה מישהו אמר לכם את האמת בַּפָּנִים.

 

למאמר של מנכ"ל BossProblem ב-YNET

הרשמה לרשימת הקשר

אם אתם בעד להילחם בעריצות האחים הגדולים, פייסבוק ויוטיוב

תנו מייל לרשימת הקשר שלי, וקבלו את הסרטונים ה*מלאים* ישירות

בלי טובות שלהם, וללא צנזורה

 

(ההפצה של התוכן שלי מוגבלת אצלם, בכלל

ובפרט לסרטוני המגדר, החושפים איך הפמיניזם ירד מהפסים).

 

הם גוליית, אני דוידה, ורשימת הקשר שלנו, היא הרוגטקא שתקלע לו בול בפוני!

 

הרשמה פה בתיבה הירוקה מבטיחה ש:

גם תקבלו בטוח את הסרטון המלא

וגם זו תעודת ביטוח ליום שאחסם, או שההפצה תואט עוד יותר

 

אז: הרשם/י כעת!

ניתן בדוי, רק שיהיה שם שניתן להגות - לא סתם אותיות ומספרים סתמיים בבקשה
אתם לא פרינס ולא הבנים של אילון מאסק ;-))
אימייל שבאמת בודקים אותו תכופות - אחרת, מה הטעם? כבר עדיף לא להירשם, לא?
סליחה על ההתקרצצות - זה מניסיון. פשוט הקלידו שוב ונסגור עניין
(לא העתק-הדבק כי זה מפספס את הפואנטה)

מאד אשמח לדעתכם בתגובות פה למטה:
האם ואיך ניתן – אם בכלל – לשכנע את הקהל הרחב, בעובדות אלה? כי בינתיים יש לנו את ה"אדומים – הדור הבא"…

 

דור בור ועם הארץ, שלא ידע את יוסף, שרואה בעיות ממשיות, אך מייחס להן "פתרונות" באספמיא
שמוכרים לו בעליי עניין

 

ובטוח שהמציא וימציא את הגלגל
שהרי הסוציאליזם מעולם-לא-נוסה-עד-הסוף-כמו-שצריך…

ואם ברצונך לדעת כשמישהו מגיב לתגובתך או לעקוב אחר הדיון בכלל – יש רובריקה לבחירה בכך

מותר להסכים / לא להסכים
כל עוד הכל נאמר בצורה ידידותית ותרבותית

אני קוראת הכל ומגיבה ממש מהר


נחסמתי כבר בכל מקום: בלי השיתוף שלך כעת - אין לנו סיכוי!
רוצה לדעת כשמישהו הגיב לך או בכלל? הקלק/י פה ואני אודיע לך במייל (ניתן גם לבטל פה בכל עת)
אורית-קלייר, שלחי אלי הודעה כש:
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
0
הקלק לתגובות! מתה לדעת מה חשבת!x